söndag 24 juni 2012

Otto-gos!!!

Nu har vi varit på Tjockö, där Tomas föräldrar har landställe, sen i fredags. Vid 9 tiden i fredags hämtade vi äntligen upp Björn, Lina och lilla lilla Otto på Arlanda. De åkte från Kuala Lumpur, Malaysia i torsdags kväll och har rest i 16 timmar. Efter att ha stuvat in allt i bilen, vilket inte var lätt, så åkte vi och handla lite fler jordgubbar och sen ut till Räfsnäs brygga. Där hämtade svärfar och svärmor upp oss med båten.

Det var helt underbart att få träffa lille Otto. Så underbart söt. Det känns så overkligt att vi kommer att ha en sån liten om en månad, vår alldeles egna! Men det känns fortfarande långt dit. Ena minuten när jag ser Otto så längtar jag ihjäl mig men andra minuten så känner jag mig inte alls redo och får istället lite panik av att det är så kort tid kvar. Man kommer bli så totalt låst och trött. Men samtidigt så skulle jag nog aldrig vilja byta ut det mot nåt annat i världen.

Jag jobbar två pass till, onsdag och torsdag. Sen kan jag nog äntligen slappna av på riktigt! Jag behöver verkligen tiden av lugn och ro och vila mellan jobbet och förlossningen, en liten förberedande semester där det bara är jag, jag, jag. Precis som sista tiden innan bröllopet, innan man låser sig för alltid. Sen kommer någon att vara beroende av mig så länge jag lever. Det är ett stort steg att ta. Ibland vet jag inte om jag ska gråta eller skratta. Vissa dagar gråter jag och vissa dagar är ja euforisk av lycka.

Vi har iaf fått hålla i Otto och prövat på att byta kläder etc. och fått alla de tips och råd vi kan från de nyblivna föräldrarna. Vi har fått en mysig helg där vi kunnat fråga allt vad vi vill. Tack Lina och Björn och lille Otto såklart!

Nu är grabbarna ute och fiskar. Appropå grabbar, så var det 20 stycken grabbar i seglarjackor här igår och grilla korv och drack öl. En del av en svensexa som Björn hade anordnat för sin bästa vän. Det var skojigt!

Har fortfarande problem med att fortsätta med boken "att föda". Får liksom ingen riktig ro. Men ska nog se till att ta det nu i eftermiddag. Synd bara att det regnar varannan halvtimme. I fredagskväll hade jag ett helt band av förvärkar/sammandragningar. Vart väl lite fundersam då de inte brukar komma när jag sitter och är ko-lugn utan bara när jag går eller stressar. Men under natten så försvann de. Nätterna har inte varit så sköna här ute då det är torrdass. Måste ju upp 4-5 ggr/natt och får i princip krypa till toan pga smärta både här och där. Försökte med en potta första natten men det gick inte att slappna av då svärföräldrarna låg bakom ett skynke och sov. Sen tjået med att vända sig i sängen var 20 minut. Inatt hade jag dessutom panikångest fram till 4. Sen sov jag dock som en stock.

Vi har fått en jättefin present av Lina och Björn, en swoddlarfilt. Det är som en filt som man stoppar in bebisen i så att den sover bättre i början, nästan som en liten tvångströja. De är ju vana med det trånga utrymmet i magen och när man då verkligen stoppar om de som små tycken så känner de sig trygga. Man använde detta mycket förr i tiden men även fortfarande i Asien. Så nu ska vi lära oss att Swoddla :)

Otto med sin farfar


Swoddlarfilten



Svärfars båt Röke


Otto med sin faster och farbror
Tjockö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar