söndag 20 maj 2012

Gåvor

Igår gick vi in i vecka 31 :) Nu går det undan och jag börjar faktiskt bli en aning nervös eller rädd för det som ska komma. Ibland när jag ser mig själv i spegeln eller känner på magen så kan jag bli lite kallsvettig. Hur ska han komma ut egentligen, det känns ju helt omöjligt?? Vilken sorts smärta kommer det vara, hur lång tid kommer det att ta? och hur kommer jag att reagera? Jag är glad att jag iallafall ska föda 2012 istället för typ på 30 talet eller nåt liknande. Så mycket mer teknik och forskning det finns nu så man slipper lida som då och kan få så många fler valmöjligheter till smärtlindring och stöd. Jag ska inte vara orolig, läser i min bok och blir lugn av den. Men klockan tickar på, måste sätta mig ner och se lite fler förlossningsavsnitt och läsa lite fler förlossningshistorier. Börjar bli lite stressad. Jag vet att alla säger att man inte kan förbereda sig för något sånt här, det kan gå hur som helst, men detta är mitt sätt och det gör mig lugn. Thats it!!

Magen blir större och större, jag märker nog det inte själv men när jag kollar på foton från början eller i mitten av graviditeten så ser jag skillnaden ^^ Det har blivit mycket jobbigare att vända sig i sängen, det tar mycket kraft och energi. Men jag har vant mig med att sova på sidan, yeay! Men jag vaknar efter ett tag stenhård av kissnödighet och har superont i sidan jag ligger på, liggsår, I guess. Jag vankar till toaletten, vilket också blir tuffare och tuffare. Jag försöker sova så ofta jag kan, men det finns så mycket annat som jag vill göra med! Men jag kommer inte ha tid med varken eller sen....rätt stressande alltså...


Magen vecka 30+2

Magen vecka 30+2


Hur som helst så var vi till en av min systers bästa vän idag och fick massor av kläder, leksaker och babygrejer!! Tack kära Daniella med familj för de otroliga gåvorna, så fina och fräscha grejer. Jag har tvättat hela dagen och nu hänger de små söta kläderna överallt i lägenheten! :) Vet inte hur vi ska kunna tacka er!!



Det vi fick var bland annat: en helt ny gåstol, babygym, en hel del leksaker som låter, spjälsängsskydd, en muff som man sätter på barnvagnshandtaget på vintern för att värma händerna, babygunga, babybjörn och en massa kläder. Jag har som sagt tvättat hela dagen och vi har kläder överallt som hänger och torkar, tvättstället är fullt och alla köksstolar och andra smarta upphängningsställen.

Nu är äntligen vaggan färdig också, jag har målat den, tvättat, satt i ny vadd och ny resår. Det som är synd är att den fina rottingkorgen som vaggan består av knappt syns, men den är sjukt mysig ändå. Nu står den i sovrummet och bara väntar på vårt lilla hjärta :) Vi ska ju självklart fixa med sängkläder och kudde med till den. Nu håller jag på med nästa projekt, måla spjälsängen, sedan håller jag ju på med babymobilen också :)



Imorgon ska vi åka till en annan vän som vill sälja lite barnkläder, ska bli spännande. Sen blir det hem och laga mat och fortsätta pyssla. Och förbereda sig mentalt på den tuffaste jobbveckan på länge, endast ledig torsdag, jobbar kväll hela helgen, mastodontpass dessutom. Förhoppningsvis blir det iallafall den sista helgen jag jobbar då jag fått ledigt de två helger som jag skulle ha jobbat i juni =) Men har nästan bara fått tidiga mornar på junischemat 05.30-14.00, vilket ger mig djup ångest, hur ska jag orka det nu??







6 kommentarer:

  1. Åhhh vad söt vaggan blev Sara.
    Men Sara, du måste ta det lite lugn nu....Tomas måste faktiskt ta tag i fler saker nu, saker som du gjort tidigare. Kramar mamma

    SvaraRadera
  2. Ja visst blev den =)

    Han har gjort saker hela tiden, det är jag som tar på mig sakerna istället, men ja, nu ska jag lugna ner mig rejält. Från och med nu så får han tex ta över dammsugandet helt. Annars kör vi varannan gång. Men han är duktig att hjälpa till, det är jag som har så många projekt på gång.

    SvaraRadera
  3. Vaggan blev ju jätte fin, skulle också vilja ha något liknande i vårt rum! :)

    Förresten så pratade jag med min kompis som hade haft liknande smärtor som du. Hon hade gått till doktorn och kollat det, och han sa att det lät som förvärkar. Hon trodde inte riktigt på honom då, som hon sa "SÅ ont kan det bara inte göra med värkar, det skulle man aldrig klara av i så många timmar!". Men nu när jag träffade henne efter att hon fött sin son så sa hon att, jo det var visst så värkar känns.

    (Dock tyckte hon att det var en underbar upplevelse som hon absolut skulle kunna göra om.)

    SvaraRadera
  4. Oj hehe ja man vet inte vad man väntar sig riktigt. Var på första profylaxen igår och blev kanske lite mer insatt, men hua för de där krystvärkarna man kommer få på slutet. Hon på profylaxen sa också att det var förvärkar jag hade haft. Men smärtan vid naveln vet jag inte, för värkarna spänner mer och sen gör de ont längre ner säger hon. Men jag vet inte, nu var det ett tag sen jag hade ont vid naveln, men flera gånger om dagen har jag en superspänd mage iaf. My back is killing me :(

    Kämpa på!

    SvaraRadera
  5. Fin mage Sara!

    Alla förbereder sig på sina sätt, gör vad som känns bäst för dig! Jag läste också Att föda och tyckte den var bra. Om jag får råda till något skulle det vara att inte läsa FÖR mycket, framför allt inte på nätet sär det står så otroligt mycket.

    Det kommer gå bra, ut ska han och drt som väntar är bara så mycket större än den korta stund av smärta.

    Om du vill prata så säg till, ska inte råda annars. Välj ett par du vill lyssna på, inte alla möjliga som gärna vill säga sitt, då blir man förvirrad och smått galen :)

    Kramar,
    Lina

    SvaraRadera
  6. Tack =)
    Den boken är super, önskar jag bara hade mer tid för att läsa den, men det kommer väl antar jag. Läser inte så mycket längre, det var mer i början men nu följer jag lite bloggar och vi har nu gått på profylaxen och det har både jag och Tomas tyckt varit jätte bra!

    Tack för råden, skulle gärna vilja prata med dig när ni kommer, så jag får höra din berättelse och allt. Mår ganska surt nu, har sammandragningar stup i ett och har svårt att gå. Så fort jag inte är hemma så mår jag dåligt.

    Kramar

    SvaraRadera