onsdag 30 maj 2012

Tufft!!

Nu måste jag få beklaga mig lite. Så fort jag går utanför dörren hemma så känner jag mig som en gammal ihopkrypen tant med riktiga kontinensbesvär. Hinner gå ett par steg (i lugn takt) sen sätter det igång.....sammandragningarna. Jag måste stanna till och vänta, ta det lugnt så att de går över, de håller i sig rätt länge. Magen blir stenhård, man kan in princip knacka på den, jag får skitont precis ovanför blygdbenet, det svider och drar och hugger om vart annat. Det enda jag vill är att lägga mig ner hemma i sängen. Det känns som jag har varit mega kissnödig i timmar, fast jag vet att jag nyss var på toa. Känner mig även helt förstoppad, vill bara lägga en riktig brakare, men det går inte. Det känns som om magen är så full med luft och man får ordentligt med magknip. Har hållt upp med mina järntabletter nu ett par dagar, då dessa kan leda till förstoppning, men det känns inte som om det hjälpte ett smack.

Å ryggen....ojoj jag har ju en gammal "skada" under högra skulderbladet som jag gått hos en naprapat för i vintras. Men så fort jag sitter på bussen/tåget så kommer värken, speciellt när jag tittar neråt, läser eller håller på med telefonen. Nu gör det också ont när jag skriver på datorn, för att jag tittar neråt. Sen har vi den kära ländryggen som tidigare blivit så pass utarbetad under mina trädgårdsjobb, och nu värker det så fort jag rör mig.

När jag sitter på jobbet vid datorn försöker jag sitta rakt på våra specialinställda stolar, men så kommer sammandragningarna och jag måste typ lyfta mig själv lite för att det är så obehagligt. Grinar illa. Så fort jag måste resa mig för att gå ett ärende så tar det ca 5-10 meter innan jag rätat ut mig helt.

Samtidigt som allt detta så bökar han runt där inne, vilket jag egentligen inte har nåt emot alls, men under en sammandragning så kan det vara lite för mäktigt. Tänk er att få en armbåge eller ett knä rakt i magen som vägrar flytta på sig, fast från insidan. Man sitter där och jaha...inget att göra men obehagligt, snart spricker fan huden!

Sen får jag sånadär hugg där bak, men sådana har jag haft sen början, vilka min kompis som också varit gravid kallar för "körare". Det hugger till som en kniv och man flyger upp ur stolen.

Nej detta suger fan musten ur mig, med 11 arbetspass kvar och 2 resor....nu ska jag till Solna C och träffa Tomas och barnmorskan, så får vi se vad hon säger......men hon är ju så satans mjäkig och bara ler åt allt och säger att allt är normalt.....

Min bakgrundsbild på jobbet, alla 4 skärmar! Såhär känner jag mig när jag går på stan, speciellt när jag passerar centralen!!


3 kommentarer:

  1. Jag känner verkligen igen mig i mycket av det du skriver. Förstår vad du går igenom, du är inte ensam i alla fall!! Det är nog svårt för någon annan att förstå om man inte är i situationen själv, även de som varit gravida tror jag glömmer bort ganska snabbt.
    Hur som helst, stå på dig!! Alvedon är ju helt ok att äta när man är gravid (dubbelkollade med barnmorskan idag) och det tycker jag hjälper lite mot ryggvärken. Ska också få låna hem en TENS maskin som jag har provat ut hos sjukgymnasten, och även den verkar hjälpa mina ryggbesvär. Det hjälper också för mig att stå på alla fyra och avlasta ryggen en stund, men det kan man ju inte direkt göra på jobbet :P
    Sjukt jobbigt med sammandragningar, de suger verkligen musten ur er. Fast mina inte gör ont direkt så kan man inte röra sig när man har dem, blir snurrig i huvudet och får hjärtklappning. Räknade 68 st i fredags och 46 st igår :/ Frågade barnmorskan om det idag och fick precis som du säger höra att det är normalt så länge de inte gör ordentligt ont.

    SvaraRadera
  2. Tack det känns bra! Vissa man pratar med blir typ förvånade att man har krämpor bara för att man är gravid, att det finns så mycket olika krämpor också. Så förståelse finns det dock inte så gott om därute, iaf inte från äldre personer. Ska till läkaren imorn, får se om han/hon sjukskriver mig då minsta lilla stress sätter igång en jäkla massa sammandragningar nu. Jag får ont i ryggen om jag står upp längre än 5 minuter, satan vad det värker då. Haha stå på alla fyra måste jag testa! Hittade en massa övningar som man kan göra i senaste numret av Jag är Gravid, det ska jag pröva, som stärker rygg och bäcken bl.a. Shit du har många sammandragningar du, stackare, hur orkar du jobba? På mig gör de ju dessutom rejält ont, det känns som nån drar en kavel över magen fram och tillbaka och sen längst ner trycker till med den ordentligt.

    SvaraRadera
  3. Ja det är rätt jobbigt nu faktiskt att jobba, men har bara två veckor kvar nu :) Men som sagt, mina sammandragningar gör inte ont så det kan jag leva med ändå. Ska också passa på att plocka ut lite komp-tid så jag kan sluta lite tidigare om dagarna nu sista veckorna.
    Hoppas att du har kunnat få lite hjälp av dina övningar, lägg gärna ut om det är någon du tycker funkar! :)

    SvaraRadera