lördag 14 april 2012

Crazy nights!!!

Igår var vi på Stadsteatern och såg De tre musketörerna. Jag, Tomas och syrran hade fått biljetter i julklapp. Mamma hade vart och sett föreställningen för 2 år sedan och blivit alldeles förtrollad av den. Nu hade de satt upp den igen så mamma ville ta med oss på den. Den bygger på boken/filmen "De tre musketörerna" fast med ett mer modernt rocktema. Skådisen som spelar Åke i Tomten är far till alla barnen b.l.a. har en av huvudrollerna. Det var som en musikal med en MASSA rockmusik och en hel del humor, gud va vi skrattade!!!


Jag säger bara tack älskade mamma för denna upplevelse, jag vill rekommendera ALLA som har nån typ av anknytning till rock eller hårdrock att gå och se denna. De spelar den till och med sista september men det är tyvärr nästan slutsålt, men man kan hitta platser till vissa föreställningar. Både jag och syrran vill typ se den igen, eller iaf få så många vi känner som möjligt att se den.

Gör ditt rockhjärta en tjänst och gå och se den!!!
En av röjjarscenerna!!

"Unge smalhöftade d' Artagnan dyker upp en dag från ingenstans. Han har en gitarr på ryggen, en värja i handen och han tänker bli KÄND. Och han vet vart han ska ta vägen. Ryktet om Athos, Aramis och Porthos har till och med nått hålan han kommer från.
”En ny sorts teaterupplevelse, ett hisnande musikaliskt technicoloräventyr” – så skrev DN i sin recension efter Alexander Mørk-Eidems fria tolkning av Alexandre Dumas klassiker."
Se mer här

Det var en mycket hög ljudnivå på showen, vilket jag absolut inte har nåt emot, men dessvärre tror jag hjärtat blev väldigt stressad av det. Han flög omkring som en studsboll i magen och sparkade frenetiskt. Jag var nära på att avbryta och gå ut i början men jag smekte på magen hela tiden för att försöka lugna honom. Tillslut lugnade han ner sig, men det var rätt läskigt. Jag visste ju inte om han gjorde så för att han gillade det eller inte. Men nu idag efter hand när jag läst på lite om konserter och graviditet så förstår jag att han vart superstressad, vilket jag är så ledsen över. Jag hoppas innerligt att han kan förlåta mig och att han inte tagit skada av detta, min lilla älskling! Men nu vet jag att jag ska hålla mig borta från höga ljudnivåer i fortsättningen.

6 kommentarer:

  1. Vadå, är det farligt med högt ljud när man är gravid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Farligt och farligt vet jag inte men man kanske inte ska stå längst fram på en konsert. Barnets hörselnivå är välutvecklat redan vid vecka 16 så man kan ju tänka själv hur det påverkar. Sedan handlar det ju om frekvensen, om man utsätter sig för bullriga/höga ljud under en längre period eller ej.


      Taget från http://www.minbebis.com/fr%C3%A5ga-doktor-%C3%A5sa/farlig-ljudniv%C3%A5-f%C3%B6r-bebisen/1318

      Bäbisen ligger relativt skyddad bakom bukvägg och i fostervatten, men fostrets öra är också känsligare än en vuxens. Dessutom är det så att höga frekvenser dämpas, men men frekvenser lägre än 200 Hz faktiskt förstärks in till fostret. Tidigt i graviditeten dämpas ljudet mer än senare i graviditeten då vävnaderna är tätare i tidig graviditet.

      Eftersom bäbisen uppfattar ljud från omkring vecka 24 så finns det risk att fostret kan skadas av för höga ljud. Avgörande är dels ljudstyrka, dels hur länge som fostret utsätts för det höga ljudet. Ljudnivåer så som avfyrande av vapen nära magen har visat sig kunna leda till hörselproblem hos foster, men det är extremt höga dB-nivåer. Studier har också gjorts på gravida som jobbar inom textilindustrin som exponerats för buller med styrka kring 95 - 100 dB. Hälften av deras barn visade sig ha hörselskador i mellanfrekvensområdet. I Canada har man sett att åtta timmars daglig exponering för 85 - 95 dB under hela graviditeten, ökade risken för att barn skulle få hörseldefekter i de högre frekvenserna.

      Höga bullernivåer kan också försämra moderkakans genomblödning. Daglig bullerexponering som överstiger 85dB ökar risken för tillväxthämning inuti livmodern och låg födelsevikt.

      Radera
  2. Ja det var en härlig föreställning, men jättesynd att lilla hjärtat blev så stressad. Vi får hoppas att det var positiv stress, att han gillade vad han hörde <3<3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han kommer ju att uppfostras och växa upp till en liten rocker, det ska ju börjas i tid ;)

      Radera
  3. Underbart underbart underbart underbart!!!!!

    SvaraRadera
  4. ÅÅåå va iIGÅR och såg denna
    och vi i sällskapet som gick är fortfarande
    HEL LYRISKA! SÅ jävla BRA!! =)

    SvaraRadera