lördag 28 april 2012

Gravidfrågor

En lista som Bagarebebis utmanar mig med: :)

Så jag utmanar er gravida som läser min blogg, vilka ni nu är, skriv gärna en rad och berätta :)

1. När är ditt BF datum?
Är beräknad till den 27 juli, men på UL i Malaysia så beräknades jag den 21 juli, så vi får väl se när hjärtat väljer att titta ut.

2. Har ni tagit reda på kön?
Ja det gjorde vi i Malaysia, vi diskuterade igenom det först, men i och med att det är första barnet så kan det vara skönt att veta.

3. Hur länge innan du blev gravid hade du känt att du var redo?
Jag har känt mig redo ett par år, men vi bestämde oss väl ca 8 månader före.

4. Vad har du haft för cravings?
Inga alls, vilket är jätte tråkigt! Vatten var en last i början men nu är det väl som vanligt. en hel del godis blir det :)

5. Vilken/vilka är din värsta gravidkrämpa?
Hittills har jag inte haft det jobbigt alls, men om jag ska ta nåt så blir det nog "växt-värken", som en dag gick totalt överstyr. Strålade ner i hela benen. Vetskapen att jag inte fick ta Ipren, vilket i vanliga fall är det enda som hjälper, gjorde inte saken bättre.

6. Är du nervös inför förlossningen?
Nja lite kanske, inget jag fokuserar så mycket på ännu. Jag ser det som en naturlig sak att föda, så försöker jag att inte tänka på det då det är en bit kvar. Men ju närmre jag kommer desto mer nervös/rädd kommer jag nog bli. Men jag tror att Profylax kursen kommer hjälpa en del.

7. Hur har ni förberett hemma för bebisens ankomst?
Nästan ingenting ännu. Vi ska få en vagga från Tomas föräldrar och en spjälsäng av mina föräldrar som har gått i släkten. Barnvagn är på väg och skötbädd och allt sånt man behöver ska vi strax inhandla. Älsklingen kommer tyvärr inte ha något eget rum, då vi bara bor i en 2:a just nu, så jag kan inte "boa" som jag skulle vilja. Men det första paketet blöjor och nappar finns på plats i badrummet :)

8. När kände du första sparken?
Det var nog strax efter vecka 20 när jag satt på jobbet som jag kände en ordentlig spark, mäktigt!

9. Skulle du kunna gå igenom en graviditet igen?
Alla gånger!!! om det nu är så här lätt hittills, men det vet man ju inte, men det är helt klart värt det, då man skapar ett helt nytt liv av ens kärlek!

10. När tror du själv att din bebis kommer?
Oj, jag tror han kommer en bit in i augusti faktiskt!

11. Vad är det bästa med att vara gravid?
Vetskapen om att min älskade son bor i min mage och växer och utvecklas för varje dag som går. Han är med mig överallt. Det bästa är när han rör sig, vilken känsla! Men jag har nog inte fattat detta riktigt än, hehe...

1 kommentar: