torsdag 19 juli 2012

Nätterna

Nätterna konsumerar mig!!!

Jag somnar kanske vid 4-5 tiden, men då så oroligt att det bara snurrar i skallen av massa ologiska saker, nästan psykosaktiga. Sedan ligger jag samtidigt och är rädd för att somna för att inte väcka Tomas med mina snarkningar. För då väcker han mig och är irriterad. Som bäst sover jag mellan 9-12 sen. Men jag måste vända mig varje halvtimme för att jag får så ont i höfterna och att hela vänster ben som vanligt domnat bort. Sen ligger hjärtat med sina fötter till vänster så det känns som jag ligger på honom, så han nästan mosas. Vändningen är värre än vanligt, det känns som om någon håller ner mig i sängen och hindrar mig från att röra mig, sjuk smärta mellan benen, inga muskler what so ever i underkroppen. Känner mig som om jag vore förlamad från magen och nedåt, får dra mig runt endast med hjälp av armmusklerna.

Försöker hålla mig vaken under dagen sen, men det är mycket svårt! Såhär har det hållt på i ca 2 veckor nu. De två senaste nätterna har jag fått gå upp för att jag får panik av att bara ligga. Har suttit i två timmar och spelat Rumble på mobilen. Sen provat att sova igen, men det är rätt lönslöst.

8 dagar kvar nu eller mer, kan bli upp till 23! Ska jag behöva ha det såhär i så många nätter till??
Tycker mig ändå märka lite olika tecken på att saker händer, men de är ju just de man inte ska leta efter då man blir tokig.

Träffade en kompis igår på fika i centrum, jätte skönt att få komma ut lite. I tisdags var Tomas syster här på film och middag, tanken var att vi skulle åka och spela minigolf men masunregnet stoppade oss :( Men det var härligt med besök!

I helgen (om vädret tillåter) ska vi åka på en sån där bakluckeloppis i Täby som vi pratat om så länge, då vi har ett helt hörn med saker i vardagsrummet som ska säljas. Har lagt ut saker på Tradera under flera år, det är kul men det tar ju sån jäkla tid, tid som vi absolut inte kommer att ha i framtiden.

Nu sitter jag och läser om profylaxandningen, jag och Tomas har tränat lite idag, han har nypt mig hårt och jag har försökt andas igenom smärtan. Men får så fruktansvärt ont i bihålorna, då man ska andas in genom näsan djupt och ut genom munnen. Så då har man två smärtor att tas med istället för bara en som egentligen ska avhjälpas genom detta. Får köpa Nozoil eller sesamolja och smörja nosen med, annars kommer detta gå åt skogen!

Ni som läser och har barn, har ni gått någon profylaxkurs och tycker ni att det har hjälpt er genom förlossningen??

4 kommentarer:

  1. Använde profylaxandningen genom större biten av förlossningen, tyckte det underlättade en del faktiskt, "flåsade" bort värktopparna, iaf under de första timmarna.. Gick inte lika bra på slutet :p men kursen vi gick på var bra också ffa med alla tips på hur killen kan vara delaktig och hjälpa till under förlossningen!

    SvaraRadera
  2. Ja just det, man ska fokusera på utandningen, men funkar det verkligen..
    Jo kursen var super, speciellt också för pappan med alla knep och tips.

    SvaraRadera
  3. Vi gick ingen profylax-kurs innan. Har kört en del yoga så jag andades som där. Det viktigaste är att fokusera på andningen ist för smärtan. Funkade bra i början men sen körde jag lustgas och ryggbedövning. Funkade helt toppen! :D

    Jag hade oxå svårt att sova sista månaden pga uppstötningar och att Elwira tryckte när jag låg på sidan. Jag bullade upp med kuddar och sov halvsittandes. Körde också en del avslappningsövningar för att varva ner innan läggdags :)

    Oj! Vilken lång kommentar det blev! :)

    Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  4. Ska göra mitt allt för att testa det i början, men sen blir det nog svårt som ni bägge skriver i slutet, då det verkar vara så intensivt. Har provat att bulla upp med kuddar, men hittar ingen bra ställning ändå...men får försöka igen =)

    Tack!!

    SvaraRadera