måndag 24 september 2012

Tuttsjuk

Får väl lov att gratulera mig själv till min första mjölkstockning då!! Det har varit en minivariant men ändock väl överjävlig. Fick den i lördagskväll då min ena vårta började ömma så in i helskotta. Mikkel har ju heller inte det bästa taget och drar och sliter ofta i bröstet ibland även biter till. Igår var nog värst. Då han inte blir mätt på ett bröst och blir hysteriskt överhungrig mot kvällen och dessutom ej tar flaskan bra då han tar för stora klunkar så kan ni ju själv tänka er hur det var. Denna dagen skulle vi också på ett affärsmöte på andra sidan stan sent på eftermiddagen. Som tur var sov han nästan genom hela mötet. Men att ta sig dit och hem var ett rent helvete :( I Hornstull på väg hem brast det, jag höll verkligen på att tappa det. Ringde mamma som tur var kunde möta upp oss i stan och följa med oss hem då Tomas jobbade kväll och jag skulle annars behöva vara ensam. Tack älskade mamma för den hjälpen, hade nog inte klarat det annars! Hon lugnade Mikkel när vi var hemma och lyckades ge han flaskan lite i taget medan jag sprang omkring och pumpade för fulla muggar, duschade varmt, tog värktabletter och ringde sjukvårdsupplysningen. Det bildades fler och fler mjölkknölar i bröstet och jag masserade och masserade. När Tomas kom hem sen så testade jag att amma det onda bröstet och det gjorde svinont men dock inte lika ont som innan. Jag fick använda profylaxandningen igen. Sedan testade jag att amma på alla fyra då variation av amningställningar skulle hjälpa.

Köpte även en amningsnapp under dagen även fast jag avråtts till det. De skulle tydligen hjälpa mot det onda, men det gjorde det ju såklart inte så det var pengar i sjön det.

Sedan på natten så ammade jag bara på det onda bröstet och det gick bra, gjorde inte lika ont längre som tur var. På morgonen idag tog jag en till värktablett och nu gör det inte lika ont så det funkar att amma som tur är.

För övrigt har dagen varit den bästa hittills i mitt mammaliv. Mikkel har varit hur go och glad som helst, han sov t.o.m mer än 1 timme på soffan på förmiddagen så att jag kunde styra upp en massa måsten här hemma. Hann både tvätta en tvätt och en disk och plocka undan massa jox som legat i typ veckor. Det var en lycklig mor och son som sedan lämnade hemmet för att åka kommunalt ca 1 timme till Vällingby där vi skulle träffa en annan mamma med bebis. Jag skulle få en salva av henne som skulle vara bra för bröstet. Tro det eller ej men Mikkel klarade ditvägen helt utan ett enda skrik eller gnäll och hemvägen nästan klanderfritt, han vakna hungrig på slutet av den sista bussresan.

Sover sött på bussen hem :)
Dagens outfit! Panda Cowboy!!

Dagens fynd, tassvärmare!


Kvällen har gått i det vanliga tecknet. Hysteri vid bröstet och för stora klunkar vid flaskan...suck! Ska be Tomas filma hans beteende så vi kan visa läkaren och amningskliniken på SÖS. Nu ligger han och sover i vaggan i sovrummet efter att ha somnat vid bröstet. En ny rutin att vi lyckas natta honom och får lite tid över för oss själva =)

Imorgon fyller min älskling hela 2 månader!! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar