lördag 1 september 2012

Gnälldag!

Idag eller (igår blir det ju nu) har det varit en riktig gnälldag dessvärre :( Allt började klockan 4.00 inatt då Mikkel började gny och skrika, försökte ge honom bröstet men han hade svårt att greppa det. Tillslut gick stackars pappa Tomas ut och la sig på soffan då han skulle upp kl 5.00 och jobba. Jag var så sjukt trött, tror det var nåt slags rekord sen han föddes. Jag mådde illa och ögonen slocknade hela tiden. Sov nog i 5 minuters intervaller mellan skriken och att jag var tvungen att hjälpa honom med bröstet igen. Tillslut gick vi upp och bytte blöja och han var som vanligt på mornarna jätte pigg och log och skrattade. Bad timing!Jag somnade till hela tiden medan han låg i sängen bredvid mig och jollrade för sig själv, som vanligt fick jag dåligt samvete. Så somnade han om och vi höll på som innan, fram till 8.30, då stod jag inte ut längre. Gick upp med honom på axeln, vilken är den enda ställningen han är lugn på (oftast). Jag kände att benen nästan vek sig under mig, fick verkligen koncentrera all styrka till benen för att hålla mig stående. Jag åt frukost medan han satt i sin nya babysitter.

Sen gick vi och la oss igen, ställde klockan på 10.00 för 11.30 skulle vi till läkaren, en tid som jag fått akut då Mikkel visar symptom på kolik/magont. Självklart försov vi oss så kraftigt att det inte var någon ide att ge sig iväg. Sedan har min lilla älskling varit grinig hela dagen och kvällen. Vi har burit runt på honom och försökt mata med både bröst och flaska, vilket gått sådär. Mikkel skriker ibland när jag ammar honom och vi har varit på 2 olika amningsmottagningar på 2 olika sjukhus för att försöka reda ut varför. På den ena mottagningen säger de att utdrivningsreflexen som styr att mjölken ska rinna till ej kommer igång tillräckligt snabbt, så han blir förbannad. Detta styrs av hormonet oxytocin, som styrs av hur jag mår, om jag är avslappnad, stressad, upprörd eller ledsen. Så ledsen som jag varit de första veckorna så är inte det så konstigt isåfall att det har varit svårt att rinna till. Men den andra amningsmottagningen menade att han blev förbannad för att han ej kommer åt den feta mjölken som är sist i bröstet och där behövs en annan sugteknik och det är svårare. Jag tror mer på det senare. Flaskan tar han heller inte varje gång, det är som om han får i sig för mycket, att han tar för stora klunkar och nästan storknar. Men de är de minsta hålen på nappen. Så jag vet inte hur vi ska göra :( Har tre olika flaskor hemma, en Meleda som ska efterlikna bröstet och dess sugteknik men den tar han bara ibland, men det verkar som om han tycker det är svårt.

Det har även regnat super mycket hela dagen så ut har vi inte kunnat gått. Jag och Tomas skulle ha en riktig myskväll, eller försöka ha med lite godis och så. Tänkte att han kunde sova bredvid oss i soffan eller vara i vår famn men då han vart gnällig hela dagen så fortsatte han naturligtvis med det även på kvällen. Tillslut gick vi ut i regnet iaf för att han skulle försöka sova, klockan var då 22.00 nånting. Vi gick runt kvarteret men han skrek hela tiden och det skar i hjärtat! Men sen när vi kom in så somnade han i vagnen och där fick han ligga ett tag. Tomas gick och la sig och jag satt uppe ett tag tills han vaknade, då gick vi också och la oss.

Jobbig dag alltså...en jätte rolig sak som hände var att jag fick en lapp i brevlådan av granntjejen som med sin kille också fått barn 2 veckor innan oss, en liten tjej. Hon ville gå promenad och lära känna oss, precis vad jag tänkt så många gånger, men är ju lite feg av mig hehe...även fast jag ofta är nästan översocial. Det ska bli jätte kul att lära känna dom =) Mikkel ska få lära känna sin första tjejkompis!
Förlossningsberättelsen del 3 är på väg...kände bara att jag ville komma igen med det som händer här hemma också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar